• Kandidatenlijst 2023
    Onze geweldige kandidatenlijst voor de Provinciale Statenverkiezingen op 15-3-2023
  • DSCN0788
    Bewonersprotest tegen Windturbines in Gemeente Medemblik
  • Demonstratie
  • Prinsjesdag 3
    Statenlid Ilse Bezaan voor de Ridderzaal op Prinsjesdag (Den Haag, 20-9-2016)
Nederland weer van ons

Statenvragen "Geen Noord-Hollands belastinggeld naar bodemloze put elektrisch rijden"

Het lid D.J. van der Sluijs (PVV) deelt u, overeenkomstig het bepaalde in artikel 45 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van Provinciale Staten, mede dat hij vragen wil stellen aan het College.

Toelichting:

Uit het artikel “Laadpalen over vijf jaar al verouderd” van NRC Next op 14 april 2016 (*) komt naar voren dat de investering van gemeenten in langzame laadpalen (langzaamladers) voor elektrische auto’s waarschijnlijk weggegooid geld is. Zo stelt dhr. Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de TU Eindhoven, dat de langzaamladers die nu in veel gemeenten worden geplaatst over vijf jaar in de meeste gevallen niet meer voldoen, aangezien dan vermoedelijk de nieuwe generatie elektrische auto’s op de markt verschijnt met een actieradius van boven de 300 kilometer. Snelladers zijn dan de standaard.

De gemeente Amsterdam wil in 2018 maar liefst 4.000 van genoemde langzaamladers in de stad hebben gerealiseerd, maar wenst geen uitlatingen te doen over hoeveel er wordt geïnvesteerd in deze oplaadpalen, waarschijnlijk omdat er per oplaadpaal flink moet worden toegelegd; energiebedrijven die vooral in kleinere gemeenten publieke laadpalen beheren, geven namelijk aan dat jaarlijks er per laadpaal maar liefst 739 euro moet worden toegelegd, exclusief kosten voor aanschaf en plaatsing.
Op snelladers zal door de gemeente Amsterdam veel minder worden ingezet, omdat deze nog duurder zijn en ook nog eens meer ruimte innemen dan de langzaamladers.

De provincie Noord-Holland is nauw betrokken bij het project “MRA-Elektrisch” (MRA-E) dat in 2011 is opgezet vanuit de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en tot doel heeft elektrisch rijden te stimuleren door oplaadpalen te realiseren. MRA-E werkt in opdracht van de provincie Noord-Holland voor de provincies Utrecht, Flevoland en Noord-Holland. Het projectbureau bestaat uit ambtenaren (ondersteund door externe experts) met kennis op het gebied van elektrische voertuigen, oplaadsystemen en projectmanagement. De provincie Noord-Holland is ook medefinancier van het project.

Zo staat bijvoorbeeld in de Programmabegroting 2015 op blz. 49:

“de provincie in deze jaren namens andere overheden opdracht geeft tot aankoop van Elektrische laadpalen voor auto’s in kader van het project MRA E-laadpalen. De extra uitgaven worden naast een provinciale bijdrage van € 345.000 gedekt door deelnemende overheden en door een verwachte EU-bijdrage EFRO (zie ook de toelichting onder Baten).”

En in de Programmabegroting van 2016 staat op blz. 45:

“De directe lasten bedragen structureel € 1,1 miljoen, waaronder studiekosten PMI en Kleine wegenwerken, maar zijn op dit moment (tot 2018) hoger als gevolg van incidentele uitgaven voor onder meer de projecten MRA-Elektrische laadpalen en studiekosten Duinpolderweg.”

De Partij Voor de Vrijheid maakt zich grote zorgen over de mogelijke verkwisting van Noord-Hollands belastinggeld aan elektrische oplaadpalen.
Ondergetekende stelt aan het College van Gedeputeerde Staten de volgende vragen:

1. Kan het College een opsomming geven van alle kosten die de provincie "per jaar" heeft gemaakt en nog gaat maken m.b.t. de realisatie van laadpalen in de gehele provincie Noord-Holland? Graag een gemotiveerd antwoord.

2. Kan het College een opsomming geven van alle kosten die de provincie “per jaar” vanaf 2011 heeft gemaakt en nog gaat maken m.b.t. het project MRA-E? Graag een gemotiveerd antwoord.

3. Kan het College aangeven hoeveel laadpalen er inmiddels van deze uitgaven zijn gerealiseerd en nog gerealiseerd gaan worden? Graag een gemotiveerd antwoord.

4. Kan het College aangeven hoeveel van deze gerealiseerde en nog te realiseren laadpalen ‘langzaamladers’ zijn?

5. Deelt het College de mening van hoogleraar dhr. Steinbuch, dat langzaamladers over 5 jaar verouderd zijn? Zo nee, waarom niet?

6. Deelt u de mening dat het door de door provincie Noord-Holland geïnvesteerde bedrag voor laadpalen, beter had kunnen worden besteed aan projecten die alle automobilisten ten goede hadden gekomen en niet slechts een paar personen die een elektrische auto rijden en daar ook al geen of weinig opcenten voor betalen? Zo nee, waarom niet?

Laadpalen staan bij speciale parkeerplaatsen, waar alleen automobilisten mogen parkeren die hun elektrische auto willen opladen.

7. Kunt u voor alle in gebruik zijnde oplaadpalen in de provincie Noord-Holland aangeven hoeveel uur per dag (percentueel) deze gebruikt worden voor het opladen van elektrische auto’s en door hoeveel verschillende elektrische auto’s? Graag een gemotiveerd antwoord.

D.J. van der Sluijs
PVV Noord-Holland

BRONNEN

(*) “Laadpalen over vijf jaar al verouderd” (NRC Next, 14-4-2016)

  • Hits: 2105