Spreektekst Kadernotitie circulaire economie (PS-vergadering 12-12-2016)

Voorzitter,
De circulaire economie is natuurlijk een gewenst toekomstbeeld waarin werkelijk alles deel uitmaakt van een kringloop, maar het is vooral een wensbeeld met een duidelijke, niet te onderschatten keerzijde.

Een economie waarin 30% van het materiaalgebruik bestaat uit voedsel en 20% uit fossiele energie die niet zomaar in een kringloop kunnen worden gebracht; u hoort het goed, bijna de helft van energie en materiaalgebruik kan niet zomaar in een kringloop gezet worden.

Opkomende landen zijn waarschijnlijk nog een halve eeuw bezig met het opbouwen van infrastructuur, voordat er een staat kan worden bereikt, waarin de behoefte aan grondstoffen kan worden gedekt door deze terug te winnen uit "urban mines"; zelfs dan zijn er nog genoeg materialen die niet kunnen worden hergebruikt.

Voorzitter, ook een gigantisch land als China ziet zichzelf nog als een opkomend land. Bovendien blijkt de ontkoppeling van economische groei, iets waar we allemaal naar streven en materiaalgebruik niet zomaar te maken.

Als je economie in 35 jaar vertienvoudigd, is het volstrekt onrealistisch dat bv. een auto die nu 1.000 kg weegt, dan nog maar 100 kg zal wegen.

Het streven naar minder gebruik van grondstoffen juichen wij op zich toe, maar moeten overheden, waaronder de EU, daar nu zo nodig een prominente rol in spelen en daar belastinggeld aan besteden?

Als een circulaire economie inderdaad economische groei en banen gaat opleveren, moet de markt dit dan niet zoveel mogelijk gaan oppikken, zonder een prominente rol van overheden?

Immers, Haarlem gaat niet gaat over het creëren van banen. Bedrijven gaan over banen, en bedrijven creëren alleen banen als ze kunnen concurreren op de wereldmarkt en uitzicht hebben op winstgevende groei.

Dank u voorzitter.

• Hits: 2060