Spreektekst Aanbevelingen rapport Randstedelijke Rekenkamer "Wat te doen met stilte?" (PS-vergadering 10-4-2017)

Voorzitter,

Provincies hebben op basis van de Wet geluidhinder uit 1979 de opdracht gekregen om stiltegebieden aan te wijzen. In deze stiltegebieden dienen de natuurlijke geluiden niet of nauwelijks verstoord te worden.

De Randstedelijke Rekenkamer brengt nu het voorliggende rapport ‘Wat te doen met stilte?’

Het stiltegebiedenbeleid is primair gericht op behouden. We willen dus bescherming bieden tegen de belangrijkste geluidbronnen, zoals wegverkeer, vliegverkeer en verstedelijking.

De provincie is het stiltegebiedenbeleid aan het vernieuwen. Het doel van deze actualisatie is om uitvoerbaar en handhaafbaar beleid vast te stellen om de stilte in de stiltegebieden beter te waarborgen. Zoals in de commissie Natuur, Landbouw en Milieu is gebleken een hele zware opgave, dat onderkent ook de PVV.

Voorzitter, zoals ik ook in de commissie Natuur, Landbouw en Milieu heb gemeld, moet je om te benutten wel eerst zorgen dat je stiltegebieden behouden blijven. Want als een stiltegebied is verdwenen, dan moet je gaan creëren. En dat is een stuk lastiger en vrijwel onmogelijk in tijden waar bevolkingsgroei, economie en alles wat daaruit voortkomt steeds meer toeneemt.

Meer auto’s omdat we naar ons werk of familie moeten, meer vliegtuigen omdat men op reis wil om uit te rusten van dat harde werk. In 2006 waarschuwde de Gezondheidsraad al dat bij ongewijzigd beleid in 2030 ongeveer 30% van het areaal aan stiltegebieden niet meer stil zal zijn: 30% voorzitter!

En ik weet zeker dat niemand eraan twijfelt dat als je geen stilte krijgt je daar ziek van kan worden. De mens heeft nu eenmaal rust en stilte nodig.
Een goede mix van de maatregelen zoals nu zijn aangegeven, is voorlopig heel goed.

Na dit alles gezegd te hebben, kunnen we dus concluderen dat mijn fractie dit voorstel sowieso zal ondersteunen.

En als laatste nog een quote: een Engels Staatsman Francis Bacon heeft ooit gezegd “De stilte is de slaap die wijsheid voedt!”

Ik wens iedereen dus veel wijsheid in dit debat.