Spreektekst Verklaring van geen bedenkingen Windpark Westeinde (PS-vergadering 29-5-2017)

Voorzitter. Dank u wel.

Net als bij het vorige punt over Windpark Waardpolder is er bij dit windpark geen sprake van een goede ruimtelijke ordening.

Deze keer dient er een vvgb te worden afgegeven om de overdraai van windmolens van windpark Westeinde over agrarische gronden mogelijk te maken. De huidige aanvraag is namelijk momenteel in strijd met het bestemmingsplan en de vervangingsvergunning voor windpark Westeinde kan alleen worden verleend als ook de vvgb wordt afgegeven.

De PVV zal dan ook in ieder geval tegen dit ontwerpbesluit stemmen, want juist bij de overdraai van de wieken zit namelijk het grootste probleem.

Het gaat ons om de omliggende hogedrukgasleidingen. De Gasunie zegt zelf over deze windmolens, en ik citeer: “dat ze te dicht bij de gasinfrastructuur staan. Windmolens hebben een faalkans waardoor de wieken kunnen afbreken en daardoor kan de gasinfrastructuur in de buurt beschadigd raken.” Met alle rampzalige gevolgen van dien dus. De omwonenden kaartte dit potentiele gevaar ook al aan in de commissievergadering.

Dat windmolens een faalkans hebben is in het verleden wel gebleken. In ons eigen Andijk bijvoorbeeld is al een keer een wiek afgebroken, door nota bene te veel wind, en in het buitenland zijn ook nog talloze voorbeelden te noemen.

De PVV wil GS en PS nog graag aan de unaniem aangenomen motie nr. 69 uit 2014 herinneren betreft de handhaving bij gevaarlijke situaties en overlast gevende windturbines. Als deze motie gevolgd zou worden, dan zou Windpark Westeinde er nooit kunnen komen...

Ook heeft de PVV wederom Statenvragen ingediend over deze gevaarlijke situatie en maakt zich dan ook nog steeds grote zorgen. De beantwoording is echter uitgesteld en hebben wij dus voor deze behandeling in PS nog niet kunnen lezen. Dat is jammer, maar het lijkt er hopelijk op dat GS deze kwestie uiterst serieus neemt.

Dank u voorzitter.