Statenvragen "Recreatieschap Noord-Holland financieel wanbeleid of niets aan de hand?"

Het lid D.J. van der Sluijs (PVV) deelt u, overeenkomstig het bepaalde in artikel 45 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van Provinciale Staten, mede dat hij vragen wil stellen aan het College.

Toelichting:

In mei 2016 werd de directeur van Recreatie Noord-Holland geschorst. De provincie Noord-Holland had zich als enig aandeelhouder in oktober dat jaar achter de Raad van Commissarissen geschaard om een ontslagprocedure te starten.
Een opmerkelijk besluit, aangezien onder leiding van deze directeur de organisatie goede financiële cijfers noteerde. In de twaalf jaar dat dhr. Hylkema directeur was, werden er winsten gemaakt en een eigen vermogen van 3,6 miljoen euro opgebouwd.
De plaatsvervanger was voor zijn benoeming lid van de Raad van Commissarissen. Onder zijn leiding is in 2016 uiteindelijk een verlies gemaakt van maar liefst een half miljoen euro.

De Partij voor de Vrijheid maakt zich zorgen om deze ontwikkelingen, aangezien Recreatie Noord-Holland onder leiding van de vorige directeur een financieel gezonde organisatie was.

Ondergetekende stelt aan het College van Gedeputeerde Staten de volgende vragen:

1) Kunt u de netto financiële resultaten van de afgelopen tien jaar geven?

2) Kunt u een toelichting geven waarom er in 2016 uiteindelijk een enorm verlies is gedraaid? Graag een betere en gemotiveerde onderbouwing dan in het jaarverslag van 2016 staat te lezen.

3) Wat zijn de financiële verwachtingen voor 2017 en de jaren daarna?

4) Deelt u de mening dat het op zijn zachtst gezegd opmerkelijk en zorgwekkend is dat een (kijkende naar de financiële cijfers) goede en zakelijk functionerende directeur wordt ontslagen door de Raad van Commissarissen, wordt vervangen door iemand uit datzelfde RvC en gelijk een groot verlies laat noteren? Graag een gemotiveerd antwoord.

5) Kunt u aangeven wat de argumenten waren om deze tijdelijke directeur aan te stellen? Graag een gemotiveerd antwoord.

6) Er is in de pers veel te doen geweest over deze nieuwe tijdelijke directeur. Kan u aangeven wat van deze aantijgingen waar is en of hier nog onderzoeken naar lopen? Graag een gemotiveerd antwoord.

7) Kan uit deze gang van zaken geconcludeerd worden dat de Raad van Commissarissen niet naar behoren gefunctioneerd heeft? Zo ja, welke maatregelen kunnen dan eventueel genomen worden om het functioneren van de RvC te verbeteren?

8) Deelt u de mening dat door het gezamenlijke besluit van de RvC om één van hen als plaatsvervanger aan te wijzen, alle leden van de RvC niet onafhankelijk meer kunnen oordelen over één van hen in zijn periode als tijdelijk directeur? Zo ja, bent u bereid om een externe evaluatie te bedingen om het functioneren van de tijdelijk directeur te beoordelen, nu dat niet over 2016 door de RvC heeft kunnen gebeuren? Zo nee, waarom niet? Ook hier graag een gemotiveerd antwoord.

9) Kan uit deze gang van zaken geconcludeerd worden dat de provincie er eind 2016 verstandiger aan had gedaan om zich hard te maken voor bemiddeling i.p.v. ontslag, een verzoek neergelegd door de PVV, SP, PvdD en 50PLUS in een motie vreemd tijdens de PS-vergadering op 3 oktober 2016? Zo nee, waarom niet?

D.J. van der Sluijs
PVV Noord-Holland