Spreektekst behandeling Referendumverordening (Cie EEB, 9-4-2018)

Voorzitter,
Mijn fractie heeft met genoegen kennisgenomen van het voorstel dat GS aan de Staten doet betreffende een nieuwe Referendumverordening die weer helemaal up-to-date is. De piketpalen zijn figuurlijk geslagen.

Echter helemaal zonder zorgen zijn we niet. Gezien de discussie die in Den Haag heerst en ook gezien de toon en inhoud van de begeleidende brief van de voorzitter van PS, de heer Remkes, maak ik mij toch wel zorgen. Die zorgen betreffen o.a. wat D66 gaat doen. Gaat D66 voor of tegen stemmen? Dat de heer Remkes geen voorstander van een referendum is moge duidelijk zijn. Hij is tenslotte lid van de VVD en deze partij heeft daar nooit onduidelijk over gedaan.

We zijn allemaal bekend met de discussie die in Den Haag wordt gevoerd. Het referendum heeft niet gebracht wat ervan verwacht werd. De burger heeft de moed gehad om tegen het Oekraïne-referendum te stemmen. Hoe durven ze! Dus bij het samenstellen van een nieuwe coalitie aldaar moest het raadgevend referendum maar sneuvelen. Medio mei zullen we weten of dat ook de werkelijkheid is geworden en er weer een stukje democratie om zeep is geholpen. En dat zal natuurlijk ook doorebben naar de provincies. Nu gaan we bepalen of de ambtenaren van de provincie anderhalf jaar werk door de shredder kunnen halen of dat Noord-Holland een mooie nieuwe referendumverordening rijker is.

Voorzitter, inhoudelijk vindt mijn fractie er uiteraard ook wat van. We zijn verheugd dat vrijwel alle adviezen van de werkgroep en PS zijn verwerkt.

Ten eerste voorzitter, mijn fractie vindt het jammer dat de stemmen na iedere fase worden weggegooid. Als reden wordt gegeven dat het moeilijk controleerbaar is of ondertekenaars van het verzoek meer dan eens hebben getekend. Maar voorzitter, met een digitale aanlevering wordt het toch juist makkelijker om dat te controleren. De verordening geeft hier juist ruimte voor, conform de opdracht van de PS. Een dubbeling haal je er dan zo uit. Mijn fractie is dan ook benieuwd hoe de collegae hierover denken.

Ten tweede voorzitter, een referendum moet los van een bestaande verkiezing kunnen worden georganiseerd. Terecht wordt door de heer Remkes aangedragen dat de kosten voor een te houden referendum in dat geval erg hoog zijn. Voorzitter, mijn fractie is er dus een groot voorstander van om referenda te koppelen aan bestaande verkiezingen. Dit verhoogt de kostenefficiency. En dit verhoogt de opkomst. Maar als wij zijn ons er ook van bewust dat dit niet altijd zal lukken. In dergelijke gevallen zal de democratie iets duurder zijn. Bedenk dan dat het een hoger doel dient.

Ten derde voorzitter, in de verordening staat dat een kennisgeving voor een te houden referendum ten minste drie werkdagen voor de behandeling van het besluit in PS bij de voorzitter binnen moet zijn. Dit komt op mij onlogisch over. Je weet helemaal nog niet of je het eens bent met het besluit dat genomen wordt. Dus als het besluit bevalt wordt alles weer afgeblazen door de initiatiefnemers van het besluit. Gaarne hier een reactie op.

Ten vierde voorzitter, op pagina 3 van 10 bij de toelichting op de randvoorwaarden, staat onderaan de pagina dat een referendum het besluitvormingsproces ernstig kan vertragen en verzoekt om de bepalingen van uitsluiting uit te breiden met “dringende provinciale belangen”. Kan de gedeputeerde uitleggen wat ik hieronder moet verstaan? Ook gezien dat een kennisgeving uiterlijk drie werkdagen voor het te nemen besluit in PS moet worden ingediend ziet mijn fractie niet in waarom dit dan nog de besluitvorming ernstig kan verhinderen.