Spreektekst Inzet gelden voor de warmtetransitie van de gebouwde omgeving (PS-vergadering 8-10-2018)

De door Statenlid Van der Sluijs uitgesproken spreektekst kunt u hieronder lezen:

Voorzitter, blijkbaar klotst het geld bij de provincie tegen de plinten op want we bespreken nu de voordracht om 2.890.000 over de balk te smijten. En waarom smijten we dit geld over de balk? Omdat we voor de muziek vanuit Den Haag willen lopen.

Het groenste jongetje en meisje in Nederland willen zijn. Geld van de hardwerkende burger dat we in warmtenetten willen investeren.

Op zich heeft mijn fractie niets tegen warmte voorzitter, maar het moet wel rendabel zijn. In september jongstleden hadden we drie nachten met een record koude temperatuur voor de maand september. Dus de PVV begrijpt dat de Noord-Hollanders er graag warmpjes bij zitten. Maar met deze voordracht geven we een vermogen uit aan een verkapte energietransitie die verre van rendabel is. Er zijn veel betere manieren om dit geld te investeren.

Nu worden er o.a. samen met het Rijk proeftuintjes ontwikkeld om wijken aardgasvrij te maken. Het Rijk heeft daar 90 miljoen voor uitgetrokken. In Woerden zijn ze in juni van dit jaar al begonnen voorzitter. Daar zijn 39 sociale huurwoningen van het gas afgekoppeld. Dat koste € 61.000,- per woning. De huizen zijn volledig geïsoleerd, geventileerd, voorzien van zonnepanelen en warmtepomp, enzovoort, enzovoort.

Maar voorzitter, bij het verbouwen van een woning kom je ook wel eens voor verrassingen te staan. Zo ook in de Woerdense Schilderswijk. Er waren namelijk ook onvoorziene zaken zoals verrotte vloeren en asbest. Nou kan je verrotte vloeren niet aan het klimaat toeschrijven maar als je eenmaal begint kan je niet meer stoppen.

Deze bewoners hoefde gelukkig niet zelf voor de kosten op te draaien. Ze wonen niet voor niets in een sociale huurwoning. Maar bij huiseigenaren is dat natuurlijk anders. Zo’n bedrag leen je niet zomaar even. Zeker als je als jong stel net tegen hoge kosten samen je eerste woning hebt gekocht omdat je door een grote instroom van nieuwe Nederlanders geen huurwoning meer kan krijgen. En dan word je ook nog eens met deze absurditeit geconfronteerd, het klimaat neutraal maken van je woning. En tot je vijftigste bij je ouders blijven wonen of geen kinderen nemen omdat daar toch geen geld meer voor is, zijn voor veel van deze jongeren ook geen opties.

Voorzitter, een huis klimaatneutraal willen maken, en daar is aansluiting op een warmtenet een onderdeel van, is een kostbare zaak. Rekent u even mee voorzitter. In Nederland hebben we 7,8 miljoen huishoudens maal € 61.000,- is 475 miljard 800 miljoen euro!!! U hoort het goed: 475 miljard 800 miljoen euro!!! En nu maar hopen dat we daar geen verrotte vloeren meer tegen komen.

Voorzitter, deze subsidie, waar deze bijdrage van de provincie voor bedoeld is, is eigenlijk ook een asociale subsidie. Want alleen bewoners van een koophuis of woningcoöperaties die bereid zijn te willen investeren in het klimaatneutraal maken van hun woningen kunnen in aanmerking komen voor dit gratis geld dat door alle inwoners van Noord-Holland is bijeengebracht. Heb je eenvoudig niet de middelen om te investeren in je huis, dan krijg je niets, nul komma nul, behalve dat je mee betaald voor andere mensen.

En dat veel huiseigenaren niet die middelen hebben om te investeren, dat zal de heren en dames part-time politici hier niet als een verrassing komen. Maar ook veel woningcorporaties kunnen het financieel niet aan om hun woningen in 2030 zodanig aan te passen dat ze gemiddeld energielabel A hebben. Dat staat in een nieuw rapport van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) dat vorige week is uitgebracht.

Voorzitter, in het voorstel is onder andere te lezen, en ik citeer: “het uitvoeren van noodzakelijke onderzoeken naar de haalbaarheid van een duurzame energievoorziening op wijkniveau. Denk hierbij aan onderzoek of er voldoende belangstelling is onder potentiele afnemers om warmte af te nemen om een warmtenet en/of geothermie bron rendabel te kunnen exploiteren.” Einde citaat.

Voorzitter, die warmtenetten worden dus straks als een lapjesdeken over delen van Noord-Holland uitgerold, omdat veel mensen nog wel bij hun volle verstand zijn en deelname gelukkig op vrijwillige basis is. Hierdoor vallen dus grote gaten in de dekking. De nu al niet zonder subsidie rendabel zijnde warmtenetten worden hierdoor nog onrendabeler.

En bij Geothermie voorzitter wil ik toch nog even de kanttekening plaatsen dat ook de kans op aardbevinkjes in Noord-Holland toe zal nemen. In het Limburgse Grubbenvorst hebben ze dat inmiddels al aan den lijve ondervonden. Daar is het Geothermieproject dan ook inmiddels stilgelegd.

Voorzitter, mijn fractie zou graag zien dat het college in contact treedt met het SodM, Staats toezicht op de Mijnen, en de staten informeert over de kansen van aardbevingen door geothermie in Noord-Holland. Als de verantwoordelijke gedeputeerde wil, ben ik bereid daar in de tweede periode een motie voor in te dienen. (PJ, motie maken)

Voorzitter, als wij dus echt met deze idioterie doorgaan, en ik heb er geen ander woord voor, dan is € 2.890.000,- niet alleen een spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat, maar dan werken wij ook mee aan het afbreken van de welvaart in Nederland. En dat kunnen alle partijen die hier mee instemmen zichzelf dan aanrekenen.

Heeft de PVV problemen met iemand die zijn huis klimaatneutraal wil maken? Nee, dat niet. Maar wel lekker zelf betalen.

En hiermee sluit ik af. Ik dank u voor uw aandacht.