Statenvragen "Wazige rol Remkes inzake vage kosten onderzoek naar burgemeester"

Het lid D.J. van der Sluijs (PVV) deelt u, overeenkomstig het bepaalde in artikel 45 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van Provinciale Staten, mede dat hij vragen wil stellen aan het College.

Toelichting:

Op 18 mei 2015 liet de provincie Noord-Holland in een persbericht weten dat het een onderzoek was gestart naar de declaraties en de besluitvorming over de huisvesting van dhr. Henk Heijman, toen burgemeester van de gemeente Bussum.

Drie dagen later kondigde de provincie aan dat externe deskundige dhr. Pheijffer het onderzoek zou gaan uitvoeren en dat resultaten binnen 4 weken werden verwacht. Dhr. Pheijffer is niet bepaald een vreemde eend in de provinciale bijt wat betreft het doen van onderzoek voor de provincie, aangezien hij in 2012 een bijdrage heeft geleverd aan het onderzoek “Schoon schip” naar aanleiding van de affaire Hooijmaijers. Voor deze bijdrage ontving dhr. Pheijffer het bedrag van maar liefst 56.381,91 Euro (inclusief BTW).

Hoewel uit het onderzoek van dhr. Pheijffer niet naar voren kwam dat er grootschalig foutieve handelingen hadden plaatsgevonden met betrekking tot onrechtmatige declaraties en de besluitvorming over de huisvesting, zou burgemeester Heijman wel slordig zijn geweest. Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek zou dhr. Heijmans op 11 juni 2015 opstappen als burgemeester van de gemeente Bussum.

Echter, uit het artikel “Provincie sjoemelde met eigen regels: 40.000 euro aan vage onkosten” van 6 oktober 2015 op de website van RTV NH, blijkt dat er op zijn zachtst gezegd een hoop eigenaardigheden zijn met betrekking tot genoemd onderzoek. Zo koste het circa 40.000 Euro voor nog geen maand werk, maar wat precies is gedaan voor dit bedrag is niet duidelijk, net zo min waarom tegen de provinciale regels in, de onderzoeksopdracht maanden na publicatie van het rapport naar buiten zijn gebracht.

De Partij Voor de Vrijheid maakt zich grote zorgen over deze gang van zaken, aangezien het om veel Noord-Hollands belastinggeld gaat en het provinciaal bestuur de afgelopen jaren al de nodige affaires achter de rug heeft, wat gevolgen heeft gehad voor het vertrouwen in de integriteit van het provinciaal bestuur.

Ondergetekende stelt aan het College van Gedeputeerde Staten de volgende vragen:

1) Kunt u toelichten waarom niet de provinciale regels zijn gevolgd m.b.t. het presenteren van de onderzoeksopdracht en het declareren van gewerkte (en dus gespecificeerde) uren? Graag een gemotiveerd antwoord.

Uit bijlagen bij beantwoording Wob-verzoek onderzoeken Pheijffer Nyenrode, blijkt dat de totaalkosten voor het rapport van dhr. Pheijffer 40.656 Euro waren, inclusief BTW. Exclusief BTW komen de kosten uit op 33.600 Euro. Het bedrag, exclusief BTW, dat maximaal zou worden uitgegeven was 40.000 Euro.

2) Zijn de kosten voor het werk van dhr. Pheijffer de totale kosten van het onderzoek in Bussum? Zo nee, welke andere kosten zijn dan nog meer gemaakt en waarvoor?

3) Welke afspraken zijn er gemaakt over de toegestane te maken kosten? Graag een gemotiveerd antwoord.

De provinciale regels met betrekking tot aanbesteden van diensten geven aan dat voor leveringen en diensten onder de 50.000 Euro enkelvoudig onderhands kan worden aanbesteed. Voor de diensten van dhr. Pheijffer was het dus juridisch niet noodzakelijk om ruimte te bieden voor andere partijen om het onderzoek te kunnen doen.

4) Kunt u, hoewel juridisch niet incorrect en ondanks de door de betrokken partijen gevraagde spoed, aangeven waarom precies de onderzoeksopdracht weer naar dhr. Pheijffer is gegaan? Graag een gemotiveerd antwoord.

5) Deelt u de mening dat het voor de beeldvorming van het provinciale bestuur beter is om in het vervolg sowieso meer onderzoekers te vragen voor opdrachten, zodat de kans verkleint wordt dat steeds dezelfde personen de opdrachten krijgen en ook de kans vergroot wordt dat minder gemeenschapsgeld wordt uitgegeven aan opdrachten door de toegenomen concurrentie? Zo nee, waarom niet?

De Commissaris heeft als credo: Integriteit.

6) Gelooft de Commissaris nu nog in zijn eigen credo en bent u bereid daar gevolgen aan te verbinden net als dhr. Heijman eerder dit jaar deed? Graag een gemotiveerd antwoord.

D.J. van der Sluijs
PVV Noord-Holland

Bijlagen_bij_beantwoording_Wob-verzoek_onderzoeken_Pheijffer_Nyenrode-1.pdf

Model_bekendmaking_regeling_gedeputeerde_staten-def_versie_tbv_website_nwe_drempels.pdf