• Historisch Medemblik
    Het tegenwoordig stadsgezicht van historisch Medemblik...
  • Overlast windmolens
    Door de overlast van windmolens raken mensen hun huis niet meer kwijt.
  • Windmolens FLOP!
    Molen rechts TOP, molen links FLOP (Medemblik)
  • Windmolen formaat
    Zo groot is dus een windmolen; bestelbus net een Dinky Toys (Medemblik) (Foto: Michel van Bergen)

"PVV wil meedoen in zestig gemeenteraden" (Algemeen Dagblad, 5-4-2017)

De PVV wil bij de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar meedoen in 60 gemeenten, verdeeld over alle twaalf provincies. Dat maakt partijleider Geert Wilders vandaag bekend.

Het gaat om gemeenten waar de PVV veel aanhang heeft, zoals Spijkenisse, Edam-Volendam en het Brabantse Rucphen en middelgrote plaatsen als Nieuwegein, Vlaardingen, Zoetermeer en Schiedam. Ook in grotere steden als Dordrecht, Arnhem en Den Bosch doet de partij van Wilders mee. Afgelopen weekend werd al bekend dat de PVV meedoet in Rotterdam. Wilders zegt dat de 'tijd rijp is voor een volgende stap voor de PVV'. Nu zit de partij alleen nog in Almere en Den Haag in de gemeenteraad.

Scoren
,,Dit is dus een gigantisch grote stap, maar als je de tweede partij van Nederland bent, schept dat verplichtingen,'' vindt Wilders. ,,Bijvoorbeeld om mensen ook op lokaal niveau te vertegenwoordigen.'' De PVV kiest voor gemeenten waar de partij goed heeft gescoord bij de verkiezingen en waar zich 'goed gekwalificeerde' kandidaten hebben gemeld. Voor een aantal gemeenten is de kandidatenlijst 'al praktisch af', anderen hebben 'nog een slag te maken', meent Wilders.

,,Het gaat om échte PVV'ers. Ik haal ze er zo uit. Mensen die hart hebben voor de gewone man en die staan voor onze Nederlandse identiteit. Ze zullen vervolgens lokale thema's oppakken, want iedere gemeente is anders.'' In juni hakt de partij definitief de knoop door in welke gemeenten de PVV mee gaat doen. ,,Het kan zijn dat er 50 overblijven als we niet genoeg voldoende gekwalificeerde kandidaten vinden", erkent de PVV-leider.

Ramallah
Wilders zegt zichzelf op afstand te zetten van de gemeenteraden. ,,Ze schrijven hun eigen verkiezingsprogramma's. Al zal het niet gebeuren dat er een stedenband met Ramallah wordt bepleit. Het blijft wel de PVV.'' De fractievoorzitters van de partijafdelingen in de Provinciale Staten houden toezicht.Zij gaan ook klasjes oprichten waarin de kandidaat-raadsleden terechtkomen. ,,Via gesprekken zal moeten blijken wie er geschikt is.'' Wilders wil extreemrechts weren. ,,Die zijn bij ons niet welkom.''Mochten kandidaten niet geschikt blijken, worden zij 'eruit gegooid'.

Angst voor misdragingen
Geert Wilders waagde zich lang niet aan deelname aan de gemeenteraadsverkiezingen. De angst voor misdragingen onder partijgenoten gooit hij nu van zich af. ,,Dit is waar de partij aan toe is, dit is waar Nederland aan toe is. We zijn straks overal vertegenwoordigd waar we vertegenwoordigd kunnen zijn - op de waterschappen na."

Die ambitie moest van ver komen, erkent hij tegelijk. In 2010 deed de PVV zeer succesvol mee aan de raadsverkiezingen in Almere en Den Haag, om er meteen de eerste en tweede partij te worden. Maar daar hield de PVV-leider het bij. Wilders maakte er geen geheim van LPF-achtige toestanden te vrezen. Onderlinge ruzies, gemor en karaktermoorden die negativiteit zouden aantrekken. Het was een gerede angst.

Affaires
In de Tweede Kamerfractie waren affaires, maar ook in de provincie moest Wilders aanzien hoe lokale partijvertegenwoordigers er een potje van maakten. Een PVV'er in Noord-Holland zat dronken achter het stuur, een Limburgse partijgenoot noemde een PvdA'er een 'stuk uitgekotst halalvlees'. Anderen vertrokken vanwege bonje over de partijkoers, zoals in Noord-Brabant, Friesland, Gelderland en Drenthe. Het bleken eenlingen die hij niet kon controleren, maar Wilders laat die vrees nu definitief varen. Groei in ruil voor regie.

,,Je kunt niet groeien zonder fouten te maken, maar we willen wel een bredere partij hebben. Ik laat de angst voor incidenten de groei niet in de weg staan.'' Aan de kandidatenlijsten wordt momenteel hard gewerkt door de fractieleiders van de Provinciale Staten. Die regisseren de 'klasjes' voor werving en opleiding.

Wilders bezweert dat hij zich er niet mee bemoeit; alleen in Rotterdam houdt hij zelf de regie. Wilders sluit zelfs niet uit dat zijn partij op lokaal niveau gaat samenwerken met partijen die landelijk gezien een tegenpool zijn, zoals D66. ,,Al ligt dat niet voor de hand.''

Oppositie
De PVV-leider is niet bang dat de partij in de gemeenteraden alleen maar in de oppositie terecht gaan komen, zoals in Den Haag en Almere gebeurde. ,,Wij moeten op den duur ook burgemeesters leveren, en wethouders. De PVV wil altijd besturen. En lukt het niet, dan gaan we keihard oppositie voeren. Maar ik benader het positief: dit is een flinke stap in de groei van onze partij.''

Wilders voelt er nog niets voor om van de PVV een ledenpartij te maken. ,,Dat gaat niet gebeuren. Ik heb bij de LPF gezien hoe dat kan aflopen. Die partij werd gekaapt door de verkeerde mensen. En zo democratisch wordt je partij daar niet van.''