Spreektekst Verklaring van geen bedenkingen Versterking Markermeerdijken (PS-vergadering 8-10-2018)

De door Statenlid Van der Sluijs uitgesproken spreektekst kunt u hieronder lezen:

Voorzitter, er is al veel gezegd over de Markermeerdijken in deze Staten en in de kranten. Mooie dijken die ons moeten beschermen tegen het water in het Markermeer. Dijken moeten dus in de eerste plaats een veilig gevoel geven. Want wat heb je aan een dijk als bij een flinke storm het water een meter hoog in je huis staat.

Daar word je op zijn zachtst gezegd niet vrolijk van.

Voorzitter, op veel plaatsten is al honderd jaar niets aan de Markermeerdijken veranderd met als gevolg dat de dijken op veel plaatsen zijn afgekeurd, omdat zij niet meer aan de huidige normen voldoen. Dat betekent dus dat de schop erin moet. En daar begint het spek meteen te stinken.

Mijn fractie begrijpt heel goed dat omwonenden die aan een idyllisch stukje dijk wonen dit niet zomaar zonder slag of stoot willen prijsgeven. Wij begrijpen dat heel goed. Maar dan komt het moment dat je een afweging moet maken wat je belangrijker vindt, een mooi plaatje waar je niets aan wil veranderen of de veiligheid voor het achterland. Het land achter de dijken.

Voorzitter, klaarblijkelijk is door de verschillende ondergronden een eensluidende aanpak voor de Markermeerdijken niet mogelijk. Elk stukje van de dijken moet dus apart worden bekeken, beoordeeld op wat de beste aanpak is en worden verbeterd. En dat geeft bij bewoners een gevoel van willekeur.

Waarom kan in Uitdam en Durgerdam wel een damwand worden geslagen en op andere plaatsen niet. Om deze gevoelens weg te nemen, is er uitgebreid aan participatie gedaan om de omwonenden in het gehele proces mee te laten denken en uitgebreid op de hoogte te houden van elke stap die wordt genomen.

Desondanks zijn die gevoelens niet bij iedereen weggenomen, gezien de vele zienswijzen die zijn ingediend en de vele insprekers bij de commissievergadering op maandag 24 september jongstleden. En dat betreurt mijn fractie. Klaarblijkelijk is er in de informatievoorziening toch iets misgegaan.

Voorzitter, ik wil de verantwoordelijk gedeputeerde daarom verzoeken om te onderzoeken waar het proces in de communicatie met de omwonenden verbetering behoeft en indien mogelijk, toch in het plan nog enige aanpassingen te doen, mits dit de veiligheid van de overige inwoners van Noord-Holland niet in gevaar brengt. Gaarne hierop een reactie.

Voorzitter, ik kom tot een afronding.

Mijn fractie heeft veiligheid hoog in het vaandel staan, wat echter niet betekent dat wij geen begrip hebben voor de argumenten van de omwonenden.

Ja, verbetering van de dijken mag niet ten koste gaan van groen.

Ja, het idyllische beeld van de dijken moet zoveel mogelijk worden behouden.

Maar nee, we moeten geen concessie doen op veiligheid, de belangrijkste taak van dijken.

Dit alles in ogenschouw te hebben genomen, zullen wij onze goedkeuring aan dit project geven.

Ik dank u voorzitter.