• Historisch Medemblik
    Het tegenwoordig stadsgezicht van historisch Medemblik...
  • Overlast windmolens
    Door de overlast van windmolens raken mensen hun huis niet meer kwijt.
  • Windmolens FLOP!
    Molen rechts TOP, molen links FLOP (Medemblik)
  • Windmolen formaat
    Zo groot is dus een windmolen; bestelbus net een Dinky Toys (Medemblik) (Foto: Michel van Bergen)

Spreektekst Initiatiefvoorstel GL/PvdD “Naar een toekomst zonder (plastic) zwerfafval”

Voorzitter, de PVV wil haar waardering uitspreken voor het initiatiefvoorstel van GroenLinks en de Partij voor de Dieren.

Onze fractie is ook van mening dat (plastic) zwerfafval een probleem is voor mens en dier en bestreden dient te worden.

Het strenger handhaven van vervuiling op land en strand zien wij dan ook als een belangrijke stap om dit probleem aan te pakken. Niet voor niks hebben wij in ons verkiezingsprogramma staan dat wij voor een harde aanpak zijn van illegale afvaldumping en bodemvervuiling. Wat ons betreft worden de bestuurlijke boetes voor deze overtredingen verdubbeld.

Maar voorzitter, we moeten als Staten wel realistisch zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat 95% van de wereldwijde vervuiling door plastic komt door de tien grootste rivieren van de wereld. Die liggen allemaal in Azië en Afrika.

Onze moeite is dus eigenlijk een piepklein druppeltje op een enorme gloeiende plaat. Het braafste jongetje van de klas willen zijn, bijvoorbeeld door bij voorstel 11 de ambitie uit te spreken om een afvalloze provincie te worden, is dan ook zinloos.

Voorzitter, ik ga afronden. Hoewel het een ogenschijnlijk sympathiek initiatiefvoorstel is, gaat het naar de mening van de PVV te ver en overschat het de rol van onze provincie. Onze fractie zal dan ook tegen stemmen.

Wat ons betreft ligt de focus vooral op harde handhaving.

Dank u voorzitter.