Nick Kaptheijns - spreekteksten

Voorzitter, vandaag bespreken we de afspraken uit het Klimaatakkoord die de provincie raken en onze fractie zal het kort houden. Mijn collega heeft bij de begrotingsbehandeling immers ons standpunt al aardig uiteengezet.

Toekomstige generaties zullen met verbijstering op deze periode terugkijken, waarin o.a. de politiek, media en onderwijs aan een sektarische tunnelvisie leden. Wetenschap, natuurwetten, waarnemingen en berekeningen werden aan het begin van de 21ste eeuw zonder blikken of blozen ingeruild voor een goed gevoel en willen deugen.

Voorzitter, vandaag bespreken we de startnotities Regionale Energiestrategieën voor Noord-Holland Noord en Zuid en u zult begrijpen dat onze fractie verre van enthousiast is.

Voorzitter, de PVV wil haar waardering uitspreken voor het initiatiefvoorstel van GroenLinks en de Partij voor de Dieren.

Onze fractie is ook van mening dat (plastic) zwerfafval een probleem is voor mens en dier en bestreden dient te worden.

Het strenger handhaven van vervuiling op land en strand zien wij dan ook als een belangrijke stap om dit probleem aan te pakken. Niet voor niks hebben wij in ons verkiezingsprogramma staan dat wij voor een harde aanpak zijn van illegale afvaldumping en bodemvervuiling. Wat ons betreft worden de bestuurlijke boetes voor deze overtredingen verdubbeld.