Nick Kaptheijns - spreekteksten

Voorzitter, vandaag bespreken we de startnotities Regionale Energiestrategieën voor Noord-Holland Noord en Zuid en u zult begrijpen dat onze fractie verre van enthousiast is.

Voorzitter, de PVV wil haar waardering uitspreken voor het initiatiefvoorstel van GroenLinks en de Partij voor de Dieren.

Onze fractie is ook van mening dat (plastic) zwerfafval een probleem is voor mens en dier en bestreden dient te worden.

Het strenger handhaven van vervuiling op land en strand zien wij dan ook als een belangrijke stap om dit probleem aan te pakken. Niet voor niks hebben wij in ons verkiezingsprogramma staan dat wij voor een harde aanpak zijn van illegale afvaldumping en bodemvervuiling. Wat ons betreft worden de bestuurlijke boetes voor deze overtredingen verdubbeld.

Voorzitter, het moge duidelijk zijn: de PVV ziet geen heil in de energietransitie.

De Energietransitie is namelijk gebaseerd op het Klimaatakkoord dat als doel heeft de CO2-uitstoot in 2030 met maar liefst 49% gereduceerd te hebben. CO2 zou namelijk verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde.

Maar is CO2 wel de klimaatknop waaraan gedraaid kan worden en waar heel veel belastinggeld aan verspild moet worden om uitstoot te verminderen?

Zo stelt emeritus hoogleraar natuurkunde Kees de Lange dat ons klimaat al 4,5 miljard jaar varieert en grote variaties vertoont door invloeden van allerlei factoren. Daarom is het onmogelijk het klimaat stil te zetten op een gewenste stand.