"Vooral oog voor randstad in OV-dossier" (Nieuwsblad Kennemerland, 7-9-2016)

Castricum - Het risico dat de intercity’s in de toekomst niet meer stoppen in Castricum is nog steeds groot. De provincie Noord-Holland heeft vooral oog voor het belang van de metropool regio Amsterdam (MRA), namelijk het verkorten van de reistijd naar de randstad vanaf o.a. Den Helder. Dat bevestigt wethouder Marcel Steeman (foto).

Hoewel de lobby van de BUCH-gemeenten goed op gang is gekomen, is de bestuurder niet gerust op een goede afloop. „Die zorg deel ik met Dave van Ooijen” (het PvdA-raadslid en spoordeskundige die de kwestie aankaartte, red.) „Ik vraag me af of onze belangen genoeg worden behartigd.”

De provincie bevestigde vorige week - in antwoord op Statenvragen van de PVV - nog ’dat de focus op de belangen van de MRA en de Randstad niet mag betekenen dat de NS-dienstregeling voor daarbuiten liggende gemeenten wordt uitgekleed. De provincie is bereid de gemeente Castricum en andere BUCH-gemeenten bij te staan in gesprekken over de hoofdlijnen van een nieuw OV-toekomstbeeld.’

Maar of Castricum iets aan dit politiek correcte antwoord heeft, valt te bezien. Het OV-toekomstbeeld, dat begin oktober wordt gepresenteerd, komt juist uit de koker van de portefeuillehouders mobiliteit/OV van de provincies Noord-Holland en Flevoland. Ook de gemeenten Amsterdam en Almere en de Stadsregio Amsterdam praten erover mee.

Steeman denkt dat het alternatieve lijnvoeringsmodel dat door Van Ooijen is uitgewerkt, een kans biedt de IC’s voor Castricum te behouden. „Maar dan heb je wél de reizigerscijfers nodig van de NS. De NS wil die niet geven, het zou concurrentiegevoelige informatie zijn. Enkele Tweede Kamerleden zijn nu voor ons aan het lobbyen om deze boven tafel te krijgen. Wordt dus vervolgd.”

(c) Nieuwsblad Kennemerland 2016 alle rechten voorbehouden